Jamo bestaat 50 jaar!

Jamo bestaat 50 jaar!

In 1968 is dit merk klein begonnen, maar inmiddels is Jamo uitgegroeid tot een audio merk dat wereldwijd bekend staat om zijn uitstekende geluidskwaliteit. Jamo bestaat dit jaar maar liefst 50 jaar. Reden voor feest bij dit van oorsprong Deense audio merk.

Eigenlijk begint het verhaal van Jamo al twee jaar eerder, wanneer in 1966 in het vissersdorpje Glyngøre (Denemarken), timmerman Preben Jacobsen begint met het bouwen van luidsprekers in zijn kippenhok. Twee jaar later vraagt hij zijn zwager Julius Mortensen hem te helpen en op dat moment is de naam van het audio merk een feit: JA + MO = Jamo. Het tweetal had toen al grote plannen, maar konden niet voorzien dat het merk later uit zou groeien tot een audio merk van wereldformaat.

In 1970 wordt de eerste fabriek geopend in het plaatsje waar het allemaal begon, in Glyngøre. In de jaren die volgen verlegt het merk haar grenzen, zowel letterlijk als figuurlijk. De producten worden akoestisch gezien beter en beter, het design nog mooier en productieprocessen efficienter terwijl de producten ook buiten Denemarken ook goed worden ontvangen. En zo staat het aantal geproduceerde speakers in 1978 op maar liefst 1 miljoen speakers.
In de jaren ‘80 richt het bedrijf zich volledig op het uitbreiden van de exportmarkt en het vergroten van de productiecapaciteit. In de jaren ‘90 staat het Deense merk bekend als één van de grootste producenten van luidsprekers van Europa en staat de productie op 600.000 speakers per jaar. Daarnaast is Jamo het eerste EMEA-bedrijf dat THX- gecertificeerde speakers produceert. In 2005 wordt Jamo overgenomen door de Klipsch Group en daarmee versterkt het de positie op het gebied van kwaliteit, know-how en research terwijl de Deense afkomst niet vergeten wordt.

Het succes van Jamo heeft men te danken aan de geweldige geluidsproducten die het Deense merk nog altijd op de markt weet te brengen. Denk daarbij aan de R909, de 360 series of de Concert Series. Tegenwoordig richt Jamo zich niet alleen op de traditionele speakers, maar is het merk ook erg succesvol op het gebied van inbouwspeakers en speakers voor buiten.